Omnichannel to nowe podejście marek do prowadzenia sprzedaży. Strategia omnichannel oznacza prowadzenie działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu. Integracja wielu kanałów sprzedaży to wdrożenie takich rozwiązań biznesowych i technologicznych, które pozwolą na prowadzenie zgodnej polityki magazynowej, strategii cenowej oraz rabatowej. Nowoczesne rozwiązania e-commerce powinny także umożliwić bezproblemowe współdziałanie sprzedaży online i offline, np. poprzez usługę click&collect, wspólny program lojalnościowy, czy możliwość sprawdzenia w sklepie internetowym dostępności produktowej w sklepie tradycyjnym. Strategia omnichannel pozwala na stały i równomierny rozwój: sklepów stacjonarnych brandu, systemu e-commerce oraz aplikacji mobilnej.
Strategia omnichannel niesie za sobą wiele wyzwań. Jednym z nich jest wdrożenie wspólnej dla kanałów online i offline polityki magazynowej. Szczególnie dla wielkich sieci handlowych, synergia kilkuset sklepów stacjonarnych z systemem e-commerce oraz portalami zewnętrznymi nie jest łatwa. Jesteśmy specjalistami w integracji systemów transakcyjnych z systemami klasy ERP. Dzięki połączeniu, marka zyskuje pełną kontrolę nad dokonywaną, poprzez różne kanały, sprzedażą i ma pewność, że sprzedawany asortyment jest dostępny w magazynie. Rozwiązanie pozwala również określić, w którym magazynie lub sklepie stacjonarnym znajduje się dany produkt.
Wymiana danych przydaje się także w raportowaniu sprzedaży oraz zarządzaniu promocjami. Umożliwia również uruchomienie funkcjonalności sklepu internetowego, dzięki której klient będzie mógł z poziomu sklepu online, sprawdzić dostępność asortymentową stacjonarnego punktu sprzedaży.
Usługa click&collect umożliwia klientom marki zakupienie produktu online i odebranie go w wybranym przez siebie punkcie odbioru osobistego. Mogą nimi być: urządzenia samoobsługowe np. paczkomaty, salony stacjonarne marki lub sklepy trzecie, takie jak: stacje benzynowe, czy kioski z prasą. Ten sposób realizacji zamówienia jest niezwykle wygodny dla klientów. Mogą oni bowiem odebrać produkty, zakupione w sklepie internetowym, w dowolnym miejscu i czasie. Według badań, koszty wysyłki oraz brak możliwości sprawdzenia produktu są głównymi powodami, które zniechęcają klientów do zakupów online. Usługa click&collect gwarantuje darmową przesyłkę do salonu stacjonarnego, a podczas odbioru klient może sprawdzić zakupione produkty. Rozwiązanie jest również sposobem na zwiększenie sprzedaży, ponieważ klienci odbierając w salonie stacjonarnym produkty często dokonują dodatkowych zakupów.
Usługa click&collect sprawdza się nie tylko u marek posiadających wiele punktów sprzedaży stacjonarnej. Rozwiązanie, może stać się podstawą budowania przewagi konkurencyjnej w firmach, które oferują produkty wielkogabarytowe, a cena wysyłki jest wysoka. Strategia omnichannel to sprawne łączenie różnych kanałów zakupu i dostawy np. poprzez zapewnienie usługi click&collect.
Strategia omnichannel jest skutecznie budowana również poprzez ustalenie spójnej, dla wielu kanałów sprzedaży, strategii cenowej. Istotnym elementem polityki cenowej firmy są rabaty. To one często przyciągają klientów do sklepu i zachęcają do podjęcia decyzji o zakupie. Realizując koncepcję omnichannel, warto zadbać o jednakowe promocje w kanałach online i offline. Od reguły, można oczywiście czasami zrobić wyjątek w postaci specjalnej oferty na zakupy w sklepie internetowym, czy dodatkowej zniżki w lokalnym salonie stacjonarnym. Ważne, aby decyzja o dodatkowym rabacie była wynikiem strategicznych decyzji dotyczących współistnienia obu kanałów, które równomiernie są rozwijane.
Zarządzenie rozbudowaną polityką rabatową w sklepie internetowym nie jest jednak prostym zadaniem. Rozwiązania i-systems wspierają zarządzanie wieloma aktywnymi rabatami w systemie e-commerce, umożliwiają sprawne kreowanie nowych promocji i zabezpieczają przed sytuacją, w której nakładające się rabaty spowodowałyby sprzedaż poniżej opłacalnej dla przedsiębiorstwa cenie.
Programy lojalnościowe zyskały sympatię wielu sieci handlowych. Praktycznie każda marka posiada własny program partnerski. Dobrze sformułowany, pozwala bowiem na zebranie ważnych danych, dotyczących preferencji zakupowych klientów. Administrator może w jednym miejscu zgromadzić informacje: co, kto, kiedy, jak często i o jakiej wartości koszyka kupuje. Mając takie dane, może stworzyć profile klientów i skierować do nich spersonalizowaną ofertę. Prowadząc sprzedaż w wielu kanałach i chcąc realizować koncepcję omnichannel, warto stworzyć program lojalnościowy, który będzie spójny dla kanałów online i offline. Najbardziej popularną formą programów lojalnościowych jest przyznawanie punktów za zakupy. Możliwość wymiany zebranych punktów na asortyment marki, znajdujący się w sklepie internetowym oraz stacjonarnym, wzmocni zaufanie klientów i sprawi, że chętniej wezmą oni udział w uruchomionym programie.
Nie tylko możliwość zakupu w różnych kanałach sprzedaży buduje w oczach konsumenta zaufanie do marki. Klienci oczekują bezproblemowej obsługi także w zakresie reklamacji, wymiany oraz zwrotu zakupionych produktów. Prowadząc działania omnichannel, warto umożliwić klientom kupującym online, sprawną realizację procesu reklamacji czy zwrotu poprzez salony sprzedaży stacjonarnej. Potwierdza to badanie, przeprowadzone przez GfK Polonia, w którym aż 96% ankietowanych, stwierdziło, że chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego w sklepie internetowym. Rozwiązania i-systems pozwalają na sprawną realizację procesów reklamacyjnych, a dzięki pełnej historii zmniejsza ryzyko braku odpowiedzi na zapytania klienta.
Zaufało nam wielu klientów, dla których stworzyliśmy nowoczesne rozwiązania e-commerce, skutecznie wspierające strategię omnichannel.